Podem dir
que són datius tots els constituents de l’oració que en tercera persona del
singular es poden substituir pel pronom li.
Alguns d’aquests datius són complements indirectes i d’altres, no. Tot seguit
veurem quins són els principals tipus de datiu i quins són complements
indirectes i quins, no.
1. Els datius argumentals, regits: el
complement indirecte
El complement indirecte el podem trobar amb verbs transitius i amb verbs intransitius.
1.1. El complement indirecte amb verbs
intransitius biargumentals
Alguns verbs intransitius són biargumentals; és a dir, porten dos arguments: el subjecte i el complement indirecte. L’únic complement regit que porten, doncs, és l’indirecte (sovint experimentador). Són verbs com ara agradar, plaure, encantar, agafar (mal de panxa, de cap…), passar (= succeir), tocar (= ser el torn)… Molt sovint el complement indirecte apareix dislocat a l’esquerra.
(1) A la Lara
li agraden les maduixes
(2) A la Naia
li encanten les maduixes
(3) Al Nur
li agafa mal de panxa sovint
(4) A la Cloe li passen moltes coses, últimament
Hi ha altres verbs, com preocupar o molestar, que tendeixen a adoptar aquesta estructura argumental, a portar complement indirecte en lloc de directe, quan el subjecte no és agent.
(5) Al Pep
el / li preocupa la falta de clients
(6) Al Pep
li / el molesta el soroll dels nens quan juguen
Però:
(7) Quan
veuen el Pep, els nens no paren de molestar-lo
1.2. El complement indirecte amb verbs ditransitius o triargumentals
Els verbs ditransitius porten dos complements regits: el complement directe (pacient o tema) i l’indirecte (meta) (8-10). També se’n pot dir triargumentals, perquè porten tres arguments: el subjecte, el complement directe i el complement indirecte. El complement indirecte sovint no es pot elidir (11), però en altres casos, més o menys freqüents, sí (12-13).
(8) He fet un regalet a la Lara → Li he fet un regalet
(9) He portat una sorpreseta a la Naia → Li he portat una sorpreseta
(10) El jurat ha concedit el premi a Jesús Moncada
→ El jurat li ha concedit el
premi
(11) ??
He fet un regalet
(12) He portat una sorpreseta
(13) El
jurat ha concedit el premi
1.2.1. El datiu inanimat
b. Dedico les tardes a preparar les
classes → Hi dedico les tardes
(15) L’avi
donava corda cada dia al rellotge del menjador → L’avi li/hi
donava corda cada dia
1.2.2. El complement indirecte no pot
ser introduït per la preposició per a
(16) a. El
Nur va portar un llibre a la Cloe
b.
El Nur va portar un llibre per a la Cloe
(17) a. El
Nur va comprar un llibre a la Cloe
b. El Nur va comprar un llibre per a la Cloe
I aquesta semblança pot portar a creure que el complement introduït per la preposició per a és, com l’introduït per la preposició a, substituïble pel pronom de datiu (li, en singular) (18).
(18) a. El
Nur li va portar un llibre
b. El Nur li va comprar un llibre
Però a l’hora de determinar la funció sintàctica d’un constituent el que compta és el comportament d'aquest constituent dintre de l’estructura de què forma part, no pas la semàntica. I hi ha proves sintàctiques que deixen clar que només la preposició a pot introduir el complement indirecte. Vegem-ne alguna:
1. Si el complement introduït per la preposició per a fos un complement indirecte, s’hauria de poder coordinar amb un d’introduït per la preposició a que fes aquesta funció, però això no és possible (19).
(19) * El Nur va portar un llibre a la Cloe i per a la Lara
2. I al revés: si es tractés del mateix tipus de complement (indirecte, en aquest cas), no podríem trobar-ne un de cada en una mateixa oració, i el cas és que això sí que és possible (20-21).
(20) El Nur
va portar un llibre a la Cloe per a la seva filla
(21) La mestra va demanar al bibliotecari tres llibres per als alumnes de tercer
En aquestes oracions, a més, el pronom li només pot representar el complement introduït per la preposició a, i no l’introduït per la preposició per a, com es pot veure a (22-23), que són variants de (20-21).
(22) El Nur
li va portar un llibre per a la seva filla
(22’) * El
Nur li va portar un llibre a la Cloe (on li i a la Cloe no són correferents)
(23) La
mestra li va demanar tres llibres per als alumnes de tercer
(23’) * La mestra li va demanar al bibliotecari tres llibres (on li i al bibliotecari no són correferents)
La segona versió de cada exemple només és gramatical si el pronom li és correferent (és a dir, té el mateix referent) amb el complement indirecte que apareix a la mateixa oració introduït per la preposició a (la GIEC considera acceptable la duplicació en els registres informals i col·loquials).
3. I finalment, una prova que a mi em sembla claríssima: si disloquem aquests complements, només l’introduït amb la preposició a pot ser representat pel pronom li, com es pot veure a (24-25), que són variants de (16-17).
(24) a. A
la Cloe el Nur li va portar un llibre
b. * Per a la Cloe el Nur li
va portar un llibre
(25) a. A
la Cloe el Nur li va comprar un llibre
b. * Per a la Cloe el Nur li va comprar un llibre
Però si els complements introduïts amb la preposició per a no són complements indirectes, ¿aleshores quina mena de complement són? Doncs, de fet, no són complements, si entenem com a tals els constituents de l’oració regits pel verb; són adjunts del predicat (la gramàtica tradicional en deia circumstancials i no els distingia dels adjunts oracionals), i semànticament corresponen a les nocions de beneficiari, finalitat, destinació…
2. Els datius no argumentals, no regits: datius benefactius, possessius i d’interès
Hi ha datius, sintagmes preposicionals construïts amb la preposició a i pronominalitzables amb el pronom li, que no són complements indirectes, perquè no són regits pel verb. Són, per tant, adjunts del predicat. Tot seguit en veurem diferents tipus:
2.1. Els datius benefactius i possessius
Els datius benefactius i possessius comparteixen amb el complement indirecte moltes de les característiques sintàctiques i semàntiques que hem vist a l’apartat anterior, i per això es poden confondre fàcilment amb els complements indirectes. Passa això en casos com els de (26-27), alguns dels quals els he tret o adaptat de la GIEC (§ 21.2.4 i § 13.6.1.7).
(26) a. Cada
vespre llegeixo un conte a la Cloe → Cada vespre li llegeixo un
conte; A la Cloe cada vespre li llegeixo un conte
b. L’Anna ha obert la porta a la Lara
→ La Lara li ha obert la porta; A la Lara l’Anna li ha
oberta la porta
c. He dibuixat un elefant a la Naia
→ Li he dibuixat un elefant; A la Naia li he dibuixat un elefant
d. Hem triat una novel·la d’aventures al
Nur → Li hem triat una novel·la d’aventures; Al Nur li hem triat
una novel·la d’aventures
(27) a. El
Pau renta la cara al Nur → El Pau li renta la cara; Al Nur
el Pau li renta la cara
b. A la Marta se li casa
la filla
c. A la Marta se li ha espatllat el cotxe
En els exemples
de (26) tenim datius de destinació benefactius, o adjunts del predicat benefactius
(o malefactius, si en lloc de benefici hi ha perjudici); als exemples de (27)
tenim datius possessius, o adjunts del predicat possessius.
2.2. El datiu d’interès
I finalment, tenim el datiu d’interès (també anomenat, no sé per què, datiu ètic), en què s’expressa implicació en el que es diu (28).
(28) a. La
nena no em/li menja
b. No te’m perdis
c. Al Joan el fill gran li
ha suspès el carnet de conduir
A (28a-b)
és l’enunciador que s’implica en el que diu; a (28c) la persona implicada en el
que es diu és la persona de qui es parla, el Joan.
Nota
Tant la Gcc com la GIEC expliquen molt bé tots aquests conceptes. També en parla Joan Rafael Ramos (1992) a la seva Introducció a la sintaxi (Alzira: Tàndem).
Aquesta frase ("A la Naia li encanten les maduixes"), la diem també així: "A la Naia l'encanten les maduixes". Omissió volguda?
ResponEliminaEn absolut. Però és un ús que, a banda de ser poc usual, no és rellevant per al que explico aquí.
EliminaPerdona, Neus, a la frase "Dedico les tardes a preparar les classes", "a preparar les classes" és un datiu inanimat o un complement de règim verbal (també anomenat suplement)? Gràcies.
ResponEliminaDel que explica la GIEC se'n dedueix que és un datiu inanimat (les cursives no se'm copien):
Elimina"Segons els parlars, també pot aparèixer hi representant el complement indirecte en casos com A la festa major, les colles de joves hi/li donen molta importància; Dona-li/hi corda, al rellotge; A aquest taller, hi/li sobren encàrrecs (§ 21.2.4). També hi ha altres verbs, com posar o dedicar, que poden admetre tots dos pronoms: Posa-hi/li sal, a l’enciam; A la segona proposta no hi/li dedicarem tant de temps. Amb tot, hi ha verbs que més aviat seleccionen el pronom li/els encara que el complement indirecte sigui inanimat, com proporcionar o concedir (Hem modernitzat la sala: aquest tipus de cadires li proporcionen tot un altre aire; Al llatí li concedien el dret a tenir gramàtica, però a les llengües populars no se’ls va concedir aquest dret fins més tard)." Ho trobaràs en aquest enllaç:
https://giec.iec.cat/textgramatica/codi/18.4.2.1a
D'altra banda, el terme 'suplement' que esmentes no l'he vist mai, en quaranta anys de professió. Si em vols dir d'on l'has tret, em faràs un favor.